فلسفه علم ریاضی میرزاوزیری

فلسفه علم ریاضی --- نیمسال دوم ۸۴-۸۵ | اینجا وب نوشت همزمان این کلاس است، وب نوشت فلسفه علم میرزاوزیری

فلسفه علم ریاضی میرزاوزیری

فلسفه علم ریاضی --- نیمسال دوم ۸۴-۸۵ | اینجا وب نوشت همزمان این کلاس است، وب نوشت فلسفه علم میرزاوزیری

بعد چهارم

خب. مجبورم خودم بحث رو شروع کنم. سخنرانمون هم به زودی از مسافرت به بعد چهارم برمی‌گرده.
ببینین، ما می‌تونیم روی صفحه دو بعدی یه شکلی بکشیم که مغز ما با دیدن اون بتونه یه تصویر سه بعدی رو توی خودش بازسازی کنه و اونو سه بعدی حس کنه. البته این شاید به این دلیل باشه که ما اجسام سه بعدی رو قبلا دیدیم و اون فقط یه خاطره محسوب میشه. حالا آیا ما می‌تونیم توی فضای سه بعدی یه چیزی بسازیم که جسمی چهار بعدی رو برای ما شبیه سازی کنه؟

نظرات 108 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 20:32

خودتون گفتین که تونستن دستگاهی بسازن که چنین حسی رو به ما بده

[ بدون نام ] یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:06

دوم.... قبلا ساختیم استاد... از بدو خلقت... عشق

خودم یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 22:33

خب. یه ذره واقعی‌تر!

۱۸۱ یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:48

به نظر من وقتی کلمه؛شبیه سازی؛ در میان میاد نمیشه در مورد چیزهایی که اصل آنها واضح نیست صحبت کرد یعنی شاید بهتره کلمه رو عوض کنیم ولی چیزی قابل شبیه سازیه که اصلش درک کردنی باشه چون اگه اصل قابل استنادی نباشه در واقع ما تعمیم دادیم نه شبیه سازی تعمیم هم می تونه N حالت مختلف داشته باشه مثلا زمان . . به هرحال به نظر من بهترین راه اینه که تصویر سه بعدی از فضای چهار بعدی ارائه بدیم که یکی از سه بعد x,y, z نباشه .اگه اون عکسهای منظومه شمسی رو دیده باشین که سه بعدیه ولی محور z به جای ارتفاع زمانه یعنی از پیدایش تا اکنون میشه گفت این یه نمونه شبیه سازیه ولی من فکر کنم بعد چهارم دیگه مکان نباشه

خودم دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 00:40

ولی تصویرها مسطح هستند. منظورم اینه که به یه جسم سه بعدی توی فضا نگاه کنیم و اونو تصویری از یه جسم چهار بعدی <تلقی کنیم>.

۰۰۰ دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 09:10

اینکه می گین شبه سازی پس بایستی یه چیزی باشه تا شبیه اون ساخته بشه... من نمیدونم آیا همچین فضایی هست یا نه؟
اگه ممکنه یه مثال بزنید...

خودم دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:42

همین جا که من نشستم. توی اتاقم توی دانشکده. توی دانشگاه. توی خراسان رضوی. توی ایران. توی آسیا. توی کره زمین. توی منظومه شمسی. توی کهکشان راه شیری. توی گروه کهکشان‌های محلی. توی آسمون اول.

سخنران دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:03

مانمی تونیم تصویری از فضای چهار بعدی داشته باشیم
شاید در فضا یی بیشتر ازسه بعد زندگی کنیم اما درک ما سه بعدداره و تصویری بیشتر از سه بعد رونمیتونه بسازه .

[ بدون نام ] دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:12

من برم یه ذره فک کنم بیام

[ بدون نام ] دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:14

ا منم دارم فک میکنم وقتی فکرت تموم شد صب کن با هم بریم...

۱۰۸ دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:57

منم که از این موضوع هیچی نمی دونم!البته نه اینکه فقط هیچی رو نمی دونم

خودم دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 18:01

اگه تصوری بیشتر از سه بعد رو ساخت چی؟ آقای ۱۸۱ یه چیزایی در مورد زمان به عنوان بعد چهارم گفتند!

همون که ج نداره ... دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:01

دو سوال : ۱- عالم چند بعد داره ؟
۲- افکار شما چند بعد داره ؟

خودم دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:33

خیلی سوال سختیه! افکار من یکی که اپسیلونی بیش نیست!

چوبین سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 06:37

من فک میکنم دنیا بیش از اینا ببعد داره ولی ما با تمام حواسمون فقط میتونیم همون حداکثر سه بعدشو درک کنیم نه بیشتر ولی ما آدما یه چیزی داریم به نام تخیل که میتونیم با اون خیال کنیم که تونستیم به یه بعد بالاترم دست پیدا کنیم نمی دونم شاید بعدا نظرم عوض بشه

خودم سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:19

اگه بفهمیم که سه بعدی فکر کردنمون تخیلی بوده چی؟

سیا ساکتی سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:03

من دانشجوی کلاس شما نیستم ولی این جسارتو به خرج می دم و یه نظری یادداشت می کنم...اگه عیبی نداشته باشه...
بیاین یه جور دیگه فکر کنیم :
مثلا فکر کنین همون سه بعدمون رو یه جور دیگه ببینیم این طوری که فرض کنیم توی یه وسیله نقلیه متحرک با سرعتی خاص از جلوی یه مکانی عبور کنیم و درست مقابلش یه عکس ازش بگیریم...
بعد یه بار دیگه این کارو با سرعت بیشتری بکنیم...
و دو باره و با سرعت بیشترتر ...
و همینجور دوباره و دوباره و... با سرعت بیشترترتر و بیشترترترتر و...
حالا بررسی می کنیم که عکس هامون با هم چه فرقی دارن....؟؟؟؟؟!!!!....
منتظز نظراتم....
البته نظر خودمو بعدا اعلام می کنم...
پایان

۱۸۱ سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:19

من فکر می کنم فکر چون مکان و زمان نداره پس بعد هم نداره
آقا سیا به نظر من این همون فرض زمان برای بعد چهارمه

۱۰۸ سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 13:55

تا الان داریم میگیماگه بعد بیشتر باشه چی اما حالا اگه ما بعد نداشته باشیم چی ؟یعنی تمام ابعادی که ما می گیم از بعد مجهول ما بعد باشه چی؟اصلا امکان داره؟؟

سخنران چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 11:47

همونطور که تصویر مکعب روی فضای دو بعدی یک صفحه است و موجود دوبعدی که روی صفحه زندگی میکنه فقط میتونه صفحه رو درک کنه شاید زمان تنها تصویری از بعد چهارم باشه

خودم چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 13:39

حاضر!

[ بدون نام ] چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 17:55

یعنی چی؟

[ بدون نام ] چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 19:23

ا مگه شما نرفتین مسافرت؟

خودم چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 22:03

خوب مگه عیبی داره؟

۱۸۱ چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:35

http://www.leica-gallery.net/galleries/image-75980.html

۱۸۱ چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:43

http://tonyrobbin.home.att.net/shad2.html
این دوتا لینک رو ببینید و نظر بدید شاید اینجا از بی حس و حالی در بیاد !! شاید

۱۸۱ پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:14

مثل اینکه همه رفتن بعد چهارم؟!!!!!!!

۱۸۱ پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:01

مثل اینکه کاملا تعطیله!!!!
استاد شما کجایین تهران خوش میگذره؟

[ بدون نام ] جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:19

نه من همین جام..اتفاقا عکسها رو دیدم و کلی کیف کردم...ولی نفهمیدم چه ربطی به بعد چارم داشت..اخه به عنوان ی عکس هنری اون فضا خیلی طبیعی بود...

۱۸۱ جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:02

استاد در اون لینک دوم باید فایلهارو دانلود کنین البته حجم زیادی نداره مثلا hyper cube تصویری سه بعدی از مکعب چهار بعدی است که قابل تغییر و حرکت دادنه. در مورد نقاشی ها هم مخصوصا همون که لینک دقیقا بهش اشاره میکنه خیلی هم طبیعی نیست (همانطور که اصلا ریاضی نیست) ولی اگه با دید فلسفی بخواهیم ببینیم در دید اول عکس آسمان از دوربینی روی زمینه و در دید دوم تصویر آسمان در برکه ای است که چند برگ روی آن قرار دارد

فکر کنم منظور از بعد چهارم تصور ما از سه بعد باشه یعنی ما می تونیم از یه تصویر سه بعدی برداشتهای مختلفی کنیم که هر کدوم می تونه بعد اون باشه نظر شما چیه ؟
بقیه بچه ها و البته کنفرانس دهنده عزیز هم اگه مایلند می تونن تو بحث ما شرکت کنن!!!!!!::D:

همکلاسی جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:39

وااااقعا ببخشید وسط حرفتون ...
خواهش می کنم یک ریاضیدان خوش ذوق به من بگه اون چه بیتی از حافظ بود که توش گنگ خوابدیده داشت؟
اگه خیلی ذوقمندین لطفا یکی دو بیت قبل و بعدشم بگین...
خیلی ممنون..نمی دونین چه کمک بزرگیه!

[ بدون نام ] جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:46

من آتشم که‌ در دل خود سوزم ای دریغ
من آتشم که‌ در تو نگیرد شرار من
دردم یکی نبود که‌ زوس دوا کنی
آن به‌ که‌ دل نبندی ازاین پس به‌ کار من
***
من گنگ خوابدیده‌ و عالم تمام کرد
من عاجز زگفتن و خلق از شنیدنش
(
از تو گوگل پیدا کردم فقط می خوام بدونم اون اولشم جزو همینه؟
گوگل از همه خوش ذوق تره انگار!

[ بدون نام ] جمعه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:53

اوه...ظاهرا بد جوری سه کردم!...اصلا انگار این شعر مال حافظ نیستویعنی دیوان من که نداشتش!گفتم که بعضیا اگه می خوان لطف کنن بیخود معطل نشن

خودم شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 10:44

تا جایی که من از حافظ در حافظه‌ام دارم این شعر مال حافظ نیست. // سخنران هـــــــــــــــــــــــــــــــی!!!!!

سخنران شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 13:40

ببخشید امتحان انالیز داشتم.

خودم شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:40

آرزوی موفقیت براتون داریم. تو بعد چندمین؟

و. شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:48

ما تونستیم ۳ بعدی را تو کاغذ بیاریم و ۴ بعدی رو هم .همون مثلث غیر ممکن . ولی ۴ بعدی تو سه بعدی آدم و گیج می کنه 0:
مثله فکر کردن به کهکشان ها می مونه اونم با شش بعد :0
ما تونستیم کهکشان هارو با هابل ببینیم یعنی ۶بعد رو با سه یعد
حالا منظور از بعد چهارم زمانه؟
یکی داره به من می گه این یه خیاله که باعث می شه n تا بعد بیاد تو ذهن ما . ولی برای تلقی کردن نمونش کهکشان ها ست

و. شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:51

البته جهان سه بعد یا دوبعد؟

خودم شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 21:54

جایی گفتن که کهکشان ۶ بعد داره؟

خودم یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 08:56

البته باید به همه حق داد. تمام میانترم‌ها توی اردیبهشته و به همین دلیل، هم استادها سرشون شلوغه هم دانشجوها. خب، واسه همینه که اینجا پرنده پر نمی‌زنه!

[ بدون نام ] یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 09:15

پرنده پر می زنه!حرف نمی زنه!

کبوتر یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:42

منم گاهی وقتی!(روزی سه چار بار)این طرفا پر میزنم اما چی بگم اصلا به نظر شما من پرنده زندگیم چند بعدیه ؟یا اون مورچه های کوچولو یا یه ستاره تو آسمون یا یه درخت که من روش لونه میکنم یا نمی دونم

خودم یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 19:32

باید دید تعریف بعد برای شما کبوترها چه جوریه!

!۰-اا یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 20:43

استاد ما از بعد ۰ چیزی سر در نمی اوریم چه برسه به بعد چهارم.میشه استاد درکنار این موضوع هر کس کتاب های قشنگی را که خونده را با ذکر نو یسندهاش بگی؟

!۰-اا یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 20:44

بگه؟

خودم یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 20:58

مسلما!

۱۸۱ یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 22:46

با نا امیدی از اینکه کسی این لینک رو بخونه بنا به وظیفه می نویسم:
http://www.revelatorium.com/Chapt07.htm

خودم یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 22:48

من دیدم. اول!

۱۸۱ یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:15

پس حالا که مشتری داره این یکی رو هم ببینن: اول خلاصه ای از متن:از یکی از وبلاگها برداشت شده:
این مطلبی که می نویسم، خلاصه مقاله ای هست از دکتر جی.کرامر که اخیراً خوندم :
ما معمولاُ در فیزیک از 4 بعد صحبت می کنیم ؛ 3 بعد مکانی و یک بعد زمان. اما آیا ابعاد بیشتری هم وجود داره ؟

نظریه Kaluza- Klein (K-K) راجع به ابعاد اضافی ، می گه که فضایی که ما در اون زندگی می کنیم 11 بعد داره…یعنی علاوه بر 4 بعد، 7 بعد گمشده دیگه وجود داره که شبیه ابعاد فضایی معمولی هستند با این تفاوت که به دور حلقه های کوچک باریکی پیچیده شده اند.

همونطور که در فضای معمولی به هر نقطه (x,y,z,t) نسبت می دیم ، در این فضا هر نقطه با یک حلقه بی نهایت کوچک مشخص می شه.بر طبق این نظریه، بار الکتریکی در واقع حرکت در این ابعاد هست که ا گر ذره باردار در جهت عقربه های ساعت به دور حلقه ها حرکت کنه، دارای بار مثبت و اگر در خلاف جهت حرکت کنه دارای بار منفی هست.

جالبه بدونید که این نظریه برای توضیح سناریویی از بیگ بنگ در کیهان شناسی، وجود 40 بعد اضافی رو پیش بینی می کنه که توضیحش خیلی مفصله.

۱۸۱ یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 23:16

و اگه خیلی حس ریاضی و جبر خطی دارین اینو پیگیری کتنین
در مورد بعد ژنجم به بعد:
http://www.vttoth.com/kaluza.htm

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد